2017 – 2022

Door een bemanningslid aan boord van de Bernisse met als hobby heraldiek is een wapenschild met daarin verwerkt het wapen van de gemeente Bernisse ontworpen en gemaakt.
Het schilderen van het wapenschild nam geruime tijd in beslag maar we zijn er trots op!

In 2017 treedt het in functie zijnde bestuur in zijn geheel af. Het wordt vervangen door nieuwe bestuursleden, vrijwilligers aan boord van de AMS Bernisse, die voor het grootste deel vandaag de dag nog steeds het bestuur vormen. In de loop naar 2022 zijn er wat verschuivingen geweest in de functies en vervanging van de helaas overleden secretaris.
Het aantal vrijwilligers schommelt tussen de 30 en 35, afhankelijk van de beschikbaarheid en lichamelijke gesteldheid van de bemanning. De gemiddelde leeftijd van de vrijwilligers ligt rond de 70 en dat brengt toch de nodige beperkingen met zich mee.
Maar zonder de inzet van deze trouwe vrijwilligers zou het schip geen mijl varen.

Het huidige bestuur besluit de banden met het platform ‘Varend erfgoed’,
de samenwerking met de ‘Mahu, de gemeente Hellevoetsluis, donateurs, sponsors en niet in de laatste plaats alle bezoekers die ons schip in de diverse havens bezochten verder te intensiveren. Ook de werving van nieuwe grote sponsors gaat in de loop van de jaren vruchten afwerken wat de conditie van het schip en de betrouwbaarheid van mechanische onderdelen sterk verbeterd.

De binding met grote maritieme evenementen in Nederland en België  wordt steeds sterker wat resulteert in jaarlijkse uitnodigingen om bedoelde evenementen met de aanwezigheid van de AMS Bernisse luister bij te zetten. De bezoekers aantallen laten zeker niets te wensen over en vormen een grote bijdrage in het in stand houden van de stichting.

2018
Dit jaar wordt gekenmerkt door trips naar België en Engeland, waarbij de reis naar
Great Yarmouth tot op de dag van vandaag een dankbaar gespreksonderwerp is en blijft.
Bij de aanloop naar de haven van Great Yarmouth viel de SB-koppeling in storing waardoor manoeuvreren de vaardigheid van de commandant op de proef stelde.
Ook nu nog is het probleem nog niet geheel verholpen maar de ingrepen om de storing te verhelpen zijn binnen de kortst mogelijke tijd uitgevoerd.

Ook de Belgische havens Blankenberge, Zeebrugge en Oostende roepen herinneringen op die de moeite waard zijn om te beluisteren. 

2019
Na een dokbeurt waarbij dek en spiegel weer waterdicht werden gemaakt, gebreeuwd, werd 2019 een jaar vol met trip naar prachtige havens en evenementen. Ook minder vrolijke trips waren er en bedoeld wordt dat ook een asverstrooiing van een
oud marine officier op het Haringvliet met militaire ceremonie werd uitgevoerd.

De reizen in 2019 werden goed bezocht en maakte dat de hele bemanning met plezier uit Hellevoetsluis vertrok naar weer een mooie haven. Een greep uit de bezochte havens:
.  2x Asverstrooiing
.  Film opnames voor ‘De reis van de vlag’.
.  Zaltbommel, dodenherdenking en bevrijdingsfeesten
.  PV Uniper
.  Scheveningen, vlaggetjesdag
.  Terneuzen, havenfeesten.
.  Timmerclub Jan Blanken, rondje Haringvliet
.  SS Rotterdam, bezoek Rotterdam
.  Vlootschouw rede Antwerpen herdenking ‘Slag Om De Schelde’.
.  Antwerpen, vlagvertoon
.  Schiedam, Branderfeesten
.  Maassluis, Furiade
.  Brandweer, rondje Haringvliet
.  Reünie Hr.Ms. Isaac Sweers
.  Antwerpen, onderdelen van MSC Knokke ZM/FN gekregen

In de jaren hierna zijn nog geen volgende bezoeken aan de genoemde havens gebracht,
ook omdat een pandemie in 2020 met Covid-19 de wereld plat legde en varen met gasten en bezoeken aan buitenland verboden was.

2020
Een jaar dat we snel moeten vergeten. Zeker niet alle slachtoffers van deze rampzalige pandemie, die zullen voor altijd in de geschiedenis blijven leven.
Maar wel alle trips die we niet mochten varen vanwege de beperkingen, de derving van inkomsten omdat we geen bezoekers mochten ontvangen en niet naar evenementen.

De dagen dat de vrijwilligers niet naar boord mochten komen om besmettingen van anderen te voorkomen. Zij die aan boord kwamen waren er altijd maar met een paar man en werd er gewerkt op veilige afstand van elkaar. Toch was het voldoende om het schip naar alle mogelijkheden in conditie te houden. Goede tijden zouden ooit weer komen.

2021
In het voorjaar waren er wat versoepelingen zodat we wat meer plannen konden maken om het nodige onderhoud te plegen en de dokbeurt voor te bereiden. Er moest een boegschroef worden gemonteerd en de nodige werkzaamheden aan de romp en dekken verricht. De firma Yagra plaatste de boegschroef en Vetus de machine om de schroef hydraulisch aan te drijven werd in de veegkamer geplaatst. Met man en macht moesten de  slangen voor de hydraulische besturing van de schroef door het schip worden getrokken.
Is gelukt want nergens (bijna) zijn die dingen te zien. Na alle noodzakelijke onderhoud te hebben gepleegd werden de, nu mogelijke, vaartochten voorbereidt. De volgende trips konden we nog net varen voor er weer een lockdown zou worden ingesteld.:
.  Proefvaren i.v.m. de boegschroef en vlagvertoon in Hardinxveld bij Damen shipyards.
.  Amsterdam, vlagvertoon en het aanhalen van de banden met de mannen van de Mahu.
.  Haringvliet met als gasten donateurs en andere genodigden.
.  Haringvliet met leden van KLUP voor een rondje Tiengemeten.
.  Haringvliet voor de asverstrooiing van een oud kok, opvarende van de AMS Bernisse.

2022
We verwachten een mooi jaar nu alle beperkingen zullen worden opgeheven.
Hoewel, in het begin van het jaar stonden er 17 trips op de kalender maar organisaties van de evenementen bleven bezorgd en annuleerden een voor een onze te bezoeken havens.
Welke trips/bezoeken gingen er wel door:
.  Privétocht i.v.m. een 50-jarig verjaardag.
.  Campereigenaren aan boord voor een tocht over het Haringvliet.
.  Zaltbommel, dodenherdenking en de bevrijdingsfeesten.
.  Scheveningen, vlaggetjesdag.
.  Artsen Koninklijke Marine bezoeken het schip.
.  Hellevoetsluis maritiem van Rotary ‘Voorne aan zee’.
.  Motorclub uit Den Haag bezoeken het schip.
.  Vestingdagen Hellevoetsluis.
.  Open Monumentendag.
.  Kadebezoek, Privégroep.

Tijdens het weekend van ‘Hellevoetsluis Maritiem’ werden er wederom problemen geconstateerd met de SB Keerkoppeling. Na controle bleek de koppeling dermate beschadigd dat verder varen onverantwoord was en moesten alle volgende trips worden geannuleerd. Een gevolg was dat er een grote derving van inkomsten optrad.
Het is nog de vraag of we een dergelijk gat in de begroting kunnen opvangen.
De reparatie van de koppeling wordt/is vakkundig aangepakt door de bemanning en diverse bedrijven en na proefvaarten moet blijken of de koppeling het belasten tijdens manoeuvreren goed kan doorstaan.
Wat niet doorging:
.  Terneuzen door Coronabesmettingen aan boord afgelast.
.  Rotterdam, ‘Wereld havendagen’.
.  Dordrecht, Dordt in stoom
.  Den Helder, Marinedagen .
.  Schiedam Branderfeesten.
.  Privé vaartochten.
.  Maassluis, Furieade.

De laatste maanden van het jaar staan in  het kader van reparaties en onderhoud.
De dekken vanaf De commandobrug worden voorzien van nieuw dakleer.
Diverse nieuwe navigatie onderdelen zijn aan boord geplaatst zoals b.v. de radar.
Een nieuw scheerbord is van de Hr. Ms. Hoogeveen gekomen,
net als de 4 rode boeien om die te plaatsen aan de schoorsteen.
Een  startluchtcompressor is naar een onderhoudsbedrijf gegaan voor revisie.
SB keerkoppeling is in totaal onderhoud waarbij we hopen dat we er volgend jaar mee kunnen proefvaren.
Dit is slechts een kleine greep uit de hoeveelheid werkzaamheden die aan boord zijn uitgevoerd. Alle werkzaamheden zullen in het jaarverslag worden vermeldt