Tijdlijn

1953
Kiellegging in de maand juni.
1954
Op 21 juni de tewaterlating.
1955
Op 10 maart indienststelling van de Belgische Zeemacht onder de naam M927.
Op 19 maart wordt de naam gewijzigd in M927 SPA.
1956
27 september.
De mijnenveger liep na een NAVO oefening op de Noorderpier in Hoek van Holland.
De volgende dag werd het met schade aan de romp weer vlot getrokken.
1958
In de loop der jaren heeft het schip de volgende commandanten gehad:
LTZ Montaine, EDV Mathieu, LDV Antoine, LDV Haumont en EDV Berkenbos.
1959
De M927-Spa liep zware averij op toen het anker van een ander schip werd uitgegooid en terechtkwam op de lager gelegen voorsteven van de Spa die aan het aanmeren was.
Zware schade was het gevolg.
1971
Wordt het reservesquadron opgericht en de M927 SPA wordt hier aan toevertrouwd.
1978
Wordt de mijnenveger “M927 SPA” omgebouwd tot munitie- en wapensensoren transportschip. Ze vervolgt haar leven als “A963 SPA” en vaart voornamelijk naar Brest en

Den Helder. De ons bekende bevelhebbers tot 1993 zijn achtereenvolgens LLZ Daneels,
2VZ Cornillie, 2VZ Soetemans, 2YZ Horemans, 2VZ Horemans, LTZ Beulen,
LDV Locmant, LTZ Reynders, 1e LTZ Landuyt en LTZ Nisenne.
1993
Wordt de A963 SPA uit dienst gesteld en voor 4 miljoen BF (99.000 Euro, 218.000 gulden) te koop aangeboden. Het schip wordt verkocht aan particulieren.
1994
Op 2 september wordt de Stichting Paradijsvogel opgericht.
1995
Er wordt een loterij georganiseerd om het aankoopbedrag van de Spa bijeen te krijgen.
1996
Komt het schip in aanvaring met een sluisdeur en er ontstaat een lek in de machinekamer.
Door het overboord pompen van vervuild lenswater uit de machinekamer komt er olie in het kanaal bij Zemst.
De eigenaar ziet af van zijn toekomstplan en besluit het schip te verkopen.
1997
Het schip vond een ligplaats te Willebroek nabij Antwerpen ter hoogte van de spoorwegbrug.
februari
Het schip wordt eigendom van de stichting Paradijsvogel.
maart
Krijgt het schip de naam ‘PARADIJSVOGEL’.
juni
Vertrekt het schip uit Willebroek (B) naar Rotterdam. Na de eerste vaardag moet het schip ter hoogte van Bruinisse door problemen met de voortstuwing, twee dagen buitengaats voor anker gaan. Daarna is het met assistentie van een sleepboot in haar nieuwe thuishaven, de Bornissehaven in Rotterdam afgemeerd.
1998
Langdurig groot onderhoud.
1999
3 september 1e proefvaart.
2000
1 juni is de 2e proefvaart.
De proefvaart gaat van Rotterdam, via Scheveningen en IJmuiden naar Lelystad.
5 juni komt het schip in Lelystad aan.
27 augustus meert de Paradijsvogel weer af in de Bornissehaven.
2001
Dokbeurt. In het Jan Blankendok in Hellevoetsluis onderhoud aan onderwaterschip en
de schroeven die wat schade hadden opgelopen in de Bornissehaven.

Het schip krijgt tijdelijk ligplaats in de Koopvaardijhaven in Hellevoetsluis.
Het plan om met dit oude en onbetrouwbare schip naar Nieuw-Guinea te varen verdwijnt in de prullenbak.
De doelstelling wordt gewijzigd door alle inkomsten te stoppen in onderhoud schip.
Naamswijziging.
Vanwege de vreemde naam Paradijsvogel voor een mijnenveger wordt de naam gewijzigd in Bernisse. Omdat we ligplaats hebben in Hellevoetsluis wordt gekozen voor de naam van een aangrenzend dorp, Bernisse. De naam begint met een B naar gebruik bij de Nederlandse Koninklijke Marine waar de 14 mijnenvegers uit de AMS 60 klasse een naam hebben die begint met een B.
2002
11 december.
De Paradijsvogel wordt door de Burgemeester van Bernisse herdoopt tot Bernisse.
2003
Het havengeld in Hellevoetsluis is hoog en financiële problemen doemen op.
De verstandhouding met de gemeente Hellevoetsluis lijkt voorgoed verstoord.
We vertrekken naar een ligplaats in Maassluis.
2004
Tijdens een vaartocht breekt er door kortsluiting brand uit in de Machinekamer.
De schade is aanzienlijk. Maandenlange reparatie is het gevolg.
2005
Een nieuwe ligplaats wordt gevonden in de Werkhaven van Rotterdam bij de werf van
Smit internationaal.
2008
Zowel in 2008 12 vaartochten, zowel eendaagse- als meerdaagse trips.
2009
Ook in 2009 werden 12 vaartochten gemaakt, zowel eendaagse- als meerdaagse trips.
Bofors 40 mm.
Vergunning wordt verleend om uit Engeland een Bofors 40 mm luchtdoelkanon te halen.
Kanon wordt opgeknapt en op de bak geplaatst.
2010
Smit transport ruimt plaats in door een  tijdelijke ligplaats te gunnen in de Werkhaven

in Rotterdam Heijplaat.
2011
De Bernisse moet naar een andere ligplaats zoeken door vervallen van de kaderuimte.
2012
Opnieuw naar Hellevoetsluis gevaren.
Een contract wordt aangeboden door de gemeente Hellevoetsluis.

6 maart 2012. Tijdelijke ligplaats in de Koopvaardijhaven Hellevoetsluis.
Koning Willem Alexander en Koningin Maxima aan boord. Varen met het paar van de koopvaardijhaven door de vestingstad naar de nieuwe, pas geopende Museumkade.
2013
Groot onderhoud aan het schip.
2014
De onderhandelingen met de gemeente Hellevoetsluis zijn weer opgestart.
Plannen voor oprichting van een platform voor historische marineschepen.
2015
In het voorjaar wordt onze nieuwe ligplaats toegewezen de Museum/Koningskade No; 6.

Voorzieningen: vaste meerpalen, en aansluitingen voor  drinkwater- en  walspanning.
Ook is de plaats omheind met een hekwerk om ongewenst bezoek te weren.

Het achterdek en boven de machinekamer worden  opnieuw gepekt en waterdicht gemaakt. Later zal blijken dat de lekkages van het dek boven de machinekamer allerminst verholpen zijn.
Ook wordt het platform voor historische marineschepen opgericht met de officiële overhandiging van de wimpel ‘Varend erfgoed’ door CZM Koninklijke Marine.
Het bestuur stapt op en aan het eind van het jaar vervangen door een nieuw bestuur.
2016
Problemen met stuurboord hoofddiesel. een rampenjaar.
Het schip is een aantal keren vastgelopen en is waarschijnlijk de schroefas krom
met als gevolg dat de tandwielkast van de keerkoppeling beschadigd is.
Tandwielen worden vervangen.

Een nieuwe op maat gemaakt schroefas wordt tijdens de komende dokbeurt geplaatst.
Het ramtorenschip Buffel tijdens manoeuvreren geraakt wat bij dat schip een gat in de romp veroorzaakte. De verzekeringsmaatschappij rekend een zeer hoog eigen risicobedrag.
Dat maakt het onmogelijk om alle reparaties aan de Bernisse in één keer uit voeren.

Nieuwe brandmeldinstallatie wordt geïnstalleerd en het blussysteem aan boord is weer operationeel, mede door een portable motorspuit.
Een nieuw aggregaat is aan boord geplaatst voor de energievoorziening.
Een rubber boot met buitenboordmotor is in de midscheeps aan dek geplaatst.
Ook zijn de instrumenten in het stuurhuis geoptimaliseerd waaronder ook de digitale scheepskaarten die met de nieuwste software is uitgerust.
De lekkages in de stuurkamer zijn verholpen waarvan later blijkt dat die reparaties lang niet voldoende waren.
2017
Het wapenschild met daarin het wapen van de gemeente Bernisse ontworpen en gemaakt. Het schilderen van het wapenschild nam geruime tijd in beslag, we zijn er trots op!
En weer stapt een bestuur stapt op en wordt vervangen door nieuwe vrijwilligers.
Het dan in functie zijnde nieuwe bestuur besluit de banden met het platform ‘Varend erfgoed’, de samenwerking met de ‘Mahu, de gemeente Hellevoetsluis, donateurs, sponsors en niet in de laatste plaats alle bezoekers die ons schip in de diverse havens bezochten verder te intensiveren.
De bezoeken aan veel maritieme evenementen worden door de bezoekers en inwoners aldaar zeer gewaardeerd met als gevolg een gezondere financiële situatie.
2018
Bij de aanloop naar de haven van Great Yarmouth viel de SB-koppeling in storing.

Ook vandaag de dag, medio 2022, is het probleem nog niet geheel verholpen maar de ingrepen om de storing te verhelpen zijn binnen de kortst mogelijke tijd uitgevoerd.
Ook de Belgische havens Blankenberge, Zeebrugge en Oostende werden bezocht.
2019
Tijdens de dokbeurt de dekken en spiegel gebreeuwd.

Filmopnames aan boord voor de film ‘De reis van de vlag’.
17 trips gemaakt naar havens in België en Nederland.

Originele onderdelen van de, in Antwerpen te slopen, MSC ‘Knokke’. Het originele stuurrad in gebruik bij de Amerikaanse Marine wordt door de havenmeester van Antwerpen ceremonieel overhandigd aan de bemanning van de AMS Bernisse.
2020
Een jaar zonder hoogtepunten door de pandemie van Covid-19.

Beperkingen van aantallen medewerkers aan boord om de werkzaamheden uit te voeren.
Toch op een veilige manier het schip zo goed mogelijke kunnen onderhouden.
2021
Door versoepelingen in het Coronabeleid kon tijdens een dokbeurt een boegschroef worden gemonteerd. Als gevolg daarvan proefvaarten gemaakt naar Hardinxveld en Amsterdam. Ook een trip kunnen maken voor de asverstrooiing van een oud bemanningslid van het schip.
2022
Alle overheidsmaatregelen tot nu toe opgeheven.

Vroeg in het jaar drie vaartochten gemaakt o.a. naar bevrijdingsfeesten in Zaltbommel.
Juni
Korte dokbeurt om de boegschroef verder af te stellen.
Veel aandacht voor de SB Koppeling.

Bezoek gebracht aan Scheveningen en vlaggetjesdag.
Was weer zeer geslaagd tot ieders genoegen.
Veel haringen, bier en korenwijn.

Ook een bezoek van oud artsen van de Koninklijke Marine, verenigd in de
‘Stichting dr. Pop’ was een geslaagde middag met een voortreffelijke ‘blauwe hap’ en een afsluiting op het terras van restaurant de Waag in Hellevoetsluis. De groep van Dr. Pop
heeft later in het jaar voor deze groep een vaartocht over het Haringvliet gepland.

Het schip is ook startschip geweest bij de sloeproeiwedstrijden op het Haringvliet.
De Rotary groep ‘Voorne aan zee’ was de organisator van deze dag en de samenwerking was dermate vloeiend dat bij een volgende regatta het schip weer wordt uitgenodigd.
De geslaagde dag werd beëindigd met een door de organisatie aangeboden BBQ op het terras van restaurant de Waag.

Na binnenkomst bleek dat de SB keerkoppeling niet meer te bedienen was, veel schade heeft,  en is het MK personeel tot reparatie overgegaan. De reparatie van de koppeling zal ook in een speciale editie van “Het Kabelgat’ met foto’s worden te volgen zijn.
Mogelijk dat deze reparatie dermate lang gaat duren dat diverse vaartochten moeten worden geannuleerd, wat natuurlijk een ook financiële gevolgen zal hebben.

Het vaarprogramma ligt stil.
Alles wordt in het werk gesteld om het schip vaarklaar te krijgen voor 2023.

Het positieve aan het eind van dit jaar is het kerstontbijt in De Waag.
We gaan in ieder geval met een goed gevoel naar 2023.

2023
Reparaties aan hoofd en hulpwerktuigen, dekken en E-installaties in volle gang.
Ook de keuring van de vlotten, brandblussers, AED en schilderwerkzaamheden hebben de aandacht. Aan dek zijn de nodige reparaties uitgevoerd en o.a. de davits  zijn weer teruggeplaatst. Dit overzichtje pretendeert niet volledig te zijn.

Er blijken grote reparaties nodig aan de SB-keerkoppeling, de stuurmachine en de ophanging van de roeren. We hebben de trips naar Zaltbommel, Terneuzen, Scheveningen en Den Helder moeten annuleren. De reparaties worden ondersteund door diverse sponsors. Begin juli is de keerkoppeling weer naar MFK in Krimpen gebracht voor verder controle en reparatie.
De ophanging van de roeren wordt hersteld waarbij de balken constructie in de stuurmachinekamer een grote rol speelt.
Verder vinden over het gehele schip herstel en schilderwerken plaats.

Eind juli kwam de keerkoppeling weer terug na uitvoerige testen bij MFK.
Na aan boord uitvoerig met de hand, en met de diesel in bedrijf te zijn getest
besloten een proefvaart uit te voeren, ook nadat de stuurmachine probleemloos bleek te werken. De proefvaart verliep uiterst succesvol en met het nog resterende vaarprogramma
voor de boeg liggen er een paar mooi trips in het verschiet. Op naar Nieuwpoort.

De tochten naar Nieuwpoort, Temse en Rotterdam waren tochten waarbij het leek of de machinekamer nieuw geplaatst was. Het draaide allemaal als een zonnetje en de hydraulische besturing van de roeren liep dermate soepel dat er over nagedacht gaat worden om deze bediening een vaste opstelling te maken. Wel dient dan het stuurwiel op de brug een andere, hydraulische functie te krijgen. Daarover later meer.
Een reserve handbediening wordt voor het vaarprogramma no geplaatst.

Ook kwam het afscheid van vier bemanningsleden die hun vrijwilligers taken beëindigden.
Het bestuur is na de trip naar Rotterdam bezig om een nieuwe voorzitter aan te stellen wat voor het einde van het jaar 2023 zijn beslag dient te hebben.

Op de vergadering van 18 oktober werd een nieuwe voorzitter gekozen.
De voorzitter is tevens de provoost, een taak die hij al langer vervulde.
Het bestuur bestaat tot nu uit 6 man. Handelsregisters KvK en UBO zijn bijgewerkt.

De structuur van besturen van de stichting is grondig gewijzigd. Beslissingen over aankopen van materialen, aanpak van werkzaamheden en invulling van functies van bemanningsleden zal zoveel gezamenlijk door de bemanning als geheel worden genomen.

Voor diverse afdelingen die zorgen voor een het vaarklaar houden van het schip zijn diverse werkgroepen ingesteld. Zo is er een groep in gesteld die zich gaat bezighouden met vaartochten in de ruimste zin van het woord. Ook voor het beheer van de veiligheid-middelen aan boord, zoals de brandblussers, vlotten, communicatie en up to date houden van de diverse software aan boord. Ook de PR en sponsorcontacten worden door een aparte groep beheerd. Voor het onderhoud van het schip zijn vaklui aangesteld die
hout- timmer en schilderwerk op een adequate manier kunnen afronden.
De machinekamer en elektrische installatie worden al langer beheerd door het personeel,
Alles in overleg met de ‘Hoofden van Dienst’.
Het huishoudelijk reglement is hiervoor aangepast.

Op 15 december heeft het jaarlijkse kerstontbijt plaatsgevonden.
In restaurant De Waag in Hellevoetsluis werd de bemanning weer ouderwets verwend door Koen en zijn geweldige personeel.

Alle overige informatie is te vinden op onze website: https://www.ams60bernisse.nl
Tijsens de feestdagen is het schip gesloten van 27 december tot 3 januari 2024.
Tot ziens in 2024 en ook dan ‘welkom aan boord’.

2024
Op 27 januari heeft de jaarvergadering plaatsgevonden in de vergaderruimte van
firma den Bakker Milieu B.V. in Hellevoetsluis.
Tijdens deze vergadering is een nieuwe voorzitter en een 7e bestuurslid gekozen.

Het jaarverslag is vanaf medio februari 2024 te lezen op de website: Jaarverslag 2023