Dokken in het Jan Blankendok in Hellevoetsluis
In deze dokperiode is op het achterdek de beplanking grotendeels vervangen
en op nieuwe gebreeuwd Ook is de spiegel voorzien van nieuwe balken
waarbij gelijktijdig de spanten in de stuurmachinekamer zijn vervangen.
De romp werd van alle aangroei ontdaan, schroeven en pakkingbussen van de schroefassen schoongemaakt en van nieuwe pakkingen voorzien.
Grootste klus was het plaatsen van een boegschroef. Daar werd een speciale hydrauliekpomp voor in de veegkamer geplaatst en hydrauliekslangen werden, weggewerkt aan de scheepshuid, daarvandaan door het schip naar de schroef getrokken.
Het proefdraaien gaat plaatsvinden op de eerstvolgende trip.
In het dok
Trip # 1
21 t/m 23 april 2021, HARDINXVELD
Proefvaart.
We hebben de beschikking over een boegschroef, noodzakelijk om de eventuele toekomstige, jongere schippers tegemoet te komen in hun moderne stuurmanskunsten. Om de boegschroef te kunnen uittesten is een tocht gepland over binnenwater waar de boegschroef door het vele manoeuvreren in nauw vaarwater goed belast en op de proef gesteld kan worden.
Er is afgesproken dat het schip kan worden afgemeerd bij Damen Shipyards in Hardinxveld. De heen reis ging voorspoedig, ondanks dat een van de cilinderkoppen van een hoofddiesel brandstof lekte naar het carter. Afgemeerd aan de werf gingen de machinisten aan de slag om het carter leeg te zuigen en verse smeerolie uit de reserve voorraad weer aan te vullen. Na anderhalve dag hard werken was de klus geklaard en de lekkage aan de diesel verholpen. Ondertussen de drinkwatertanks opgetopt.
In de loop van de middag kwam de sleepboot Gouwe van de Koninklijke Marine langszij waar de interesse van de sleepbootbemanning voor de mijnenveger groot bleek.
Zij kregen dan ook een rondleiding wat veel waardering opleverde voor het onderhouden van dit houten schip en haar bemanning. De bemanning van de sleper is die avond uitgenodigd voor de ‘blauwe hap’ die door onze chef kok die dag werd geserveerd.
Ook dát kreeg veel waardering.
Op de thuisvaart bleek de diesel geen problemen meer op te leveren maar de boegschroef gaf wat problemen. Na een onderzoek bleek dat de afstelling nog wat verbeterd kon worden en op het Haringvliet is de schroef uit ten treure beproefd en na tevredenheid van de bemanning op de brug werd koers gezet richting haven waar werd afgemeerd tegenover de vuurtoren. Daar werd voor onderhoud een generator op een vrachtwagen geladen voor transport naar een elektrotechnisch bedrijf.
Nadat iedereen had gegeten was het ‘meerrol op post’ en werd koers gezet richting de brug in de vesting van Hellevoetsluis en daar bleek dat de boegschroef zijn werk in de nauwe draaikom voor het droogdok uitstekend aankon. Een geslaagde reis zat erop en na dat de laatste man de deur op slot had gedaan keerde de stilte op het schip terug.
Afgemeerd bij Damen Shipyards in Hardinxveld
Trip # 2
23 t/m 26 juni 2021, AMSTERDAM
Op woensdag 23 juni vertrok het schip via de sluizen van Stellendam naar de steigers bij de visafslag om daar voor de nacht af te meren. De volgende ochtend, 24 juni, startte de trip naar Amsterdam via het Slijkgat, het vaarwater naar open zee.
De hele bemanning genoot van de reis naar IJmuiden, niet in het minst door het mooie weer en de lichte deining.
We waren weer waar we zijn wilden, op zee, alsof niet ruim 14 maanden verstreken waren.
In de namiddag werd het schip in de sluizen van IJmuiden geschut en begon de tocht door het Noordzeekanaal. Amsterdam kwam al spoedig in zicht en werd er afgemeerd langszij de Mahu.
Behalve de trossen werden ook de banden met maten van de Mahu aangehaald en na einde ‘meerrol’ gezamenlijk een biertje genuttigd aan boord van de Bernisse.
Op vrijdag werden de gewoonlijke werkzaamheden uitgevoerd, zoals onderhoud in de machinekamer, schoonschippen en andere huishoudelijke klussen waaronder boodschappen bij de buurtsuper en de voorbereidingen door de chef kok voor de nasitafel die op het menu stond.
Als gast was de bemanning van de Mahu uitgenodigd om aan de bakstafel aan te schuiven en te genieten van een luxe nasi hap. Gelukt!
Hoewel de dag van vertrek eigenlijk zondag zou zijn bleek in de loop van de avond dat het die dag stormachtig zou zijn. Nu is de Bernisse en haar bemanning niet te beroerd om slecht weer te trotseren als je op zee bent maar om het op de zoeken met een oude dame als de AMS is haar slecht behandelen en dat doe je niet met een schip dat je respecteert. Het vertrek kwam dus op zaterdagochtend en na het tochtje over het Noordzeekanaal en door de sluizen kwamen we op een bijna spiegelgladde, maar wat heiige zee en voeren om de zuid richting Nieuwe waterweg. Bij de Oude Maas stuurboord uit en op weg naar het Spui. Ter hoogte van Spijkenisse werd er veel naar ons gezwaaid dus zwaait de hele bemanning terug. Helaas, we lagen weer in de thuishaven afgemeerd voor we het wisten.
Afgemeerd naast de MAHU aan de NDSM Steiger in Amsterdam
Trip # 3
2 t/m 5 september 2021. Rotterdam Wereldhavendagen
Met prachtig weer vertrokken via het spui en de Oude Maas naar Rotterdam.
Een drukte op en aan de Parkkade. We meren af en even later meert de Mahu langszij af.
Vanwege de Corona moeten de bezoekers tijdsloten reserveren en kunnen dan de kade op.
Het bezoek is veel en het zijn lange dagen alsof het nooit geen sluitingstijd wordt.
En dat 4 dagen lang. Wij zijn de organisatie dankbaar voor de goede zorgen voor de bemanningen van de schepen. Elke dag worden we voorzien van lunchpakketten en flessen wat want het is toch behoorlijk warm die dagen. Water moeten we laden vanaf
Z. Ms. Friesland die zo’n 150 meter achter ons ligt. Dat is brandslangen koppelen
om onze drinkwatertanks te kunnen vullen, maar we zitten snel vol. Het is een komen en gaan van bezoekers op de kade en op de schepen maar we konden er niet echt mee zitten.
Tenslotte hadden we de donatiebox bij de valreep van de Mahu staan en dankzij hun pinapparaat kwamen beide schepen er die dagen financieel best goed vanaf.
Tot volgend jaar Parkkade!
Zij aan zij aan de Parkkade
Trip # 4
25 september Donateurs en gastendag over het Haringvliet
Op een zonnige dag en een zeer kalm Haringvliet een tocht gemaakt met donateurs en wat andere gasten. Iedereen genoot zichtbaar, aan dek of binnen aan de bakstafel.
Dat laatste was een favoriete plaats want daar werd vanuit de kombuis een rijsttafel geserveerd die, door geen enkele opvarende werd afgeslagen.
Het was voor iedereen een rustige en mooie vaardag!
Veiligheidsinstructie aan de gasten